loading...
کافه سینما
علی قلی زاده بازدید : 46 شنبه 08 مرداد 1390 نظرات (0)

اکبر عبدی آمد ؛ خسته از کار طولانی روزانه که در طبقه ی بیست و یکم یک برج در آرژانتین ضبط می شود.

البته کشور آرژانتین نه ! همین میدان آرژانتین تهران ؛ کاری ست برای عید نوروز امسال.

صدایش گرفته و می گوید 5 روزی هست که خواب درست و حسابی نداشته اما جالب است وقتی گرم گفت و گو شدیم ، حتی ثانیه ای از خستگی نگفت و با همان صمیمیت خاص خودش جواب ما را داد ؛ به قول خودش چون جوان های خوبی بودیم نخواست دلمان را بشکند! شیفته ی معرفتش شدیم و البته تیپ «جان وین » ی اش که با دکور برنامه ی ما حسابی هماهنگ بود ;-)

به خصوص که اگر بدانید اکبر عبدی حالا حالاها با کسی مصاحبه نمی کند ، حس ما را در کنار این مرد هزار چهره ی کمدی ایران درک می کنید.

اگر چه تصور ظاهری از چهره ی اکبر عبدی با لبخند در آمیخته است ، اما خیلی باید با او گرم شوی تا گوهر درونی اش را بشناسی و بدانی رمز محبوبیت و در اوج بودن حاج اکبر عبدی در چیست.

با ما که نشست ، خودش شروع کرد از گذشته ها گفتن :

یادمه که ما وقتی در اون دوران در مدرسه تئاتری کار می کردیم، ادای معلم و مدیر و بازرس آموزش و پرورش و ... در می آوردیم. اون باعث شد که یکی از معلم ها با ما بد شود و نمره ریاضی رو به ما کم داد، من هم چون می خواستم برم هنرستان مجبور شدم یک سال به خاطر اون 2 نمره عقب بمونم. سال بعد نمره درست رو آوردم و وارد هنرستان شدم.

ادامه تحصیلاتم در در هنرستان حافظ در انتهای بازار کفاشها پشت امامزاده زید بود. همزمان در بازار کار می کردم و درس هم می خواندم . پس از درس به تئاتر شهر می آمدم و تئاتر کار می کردم. اولین تئاتری هم که کار کردم، با نام سیرک باشکوه جهانی کاری خارجی بود که سالار هاتفی کارگردان این کار بود. هاتفی هم رئیس تئاتر شهر بود و هم کارگردان این کار. استاد پرویز پورحسینی مرحوم رضا ژیان، مرحوم جهانگیر صمیمی فر، سیروس گرجستانی و ..... دوستانی بودند که بنده در آن تئاتر شاگردی شان را می کردم. چون کار بداهه سازی بود، من که در واقع هنرور آن کار بودم ، یواش یواش به نقش اصلی تبدیل شدم و وقتی کار را به شهرستان بردیم جزو کاراکترهای اصلی بودم. بعد از آن کار به فاصله 7 تئاتر کار کردم سال 59 با سریال مثل آباد با تلویزیون آشنا شدم.

چطور به تلویزیون آمدید؟

کارگردان مجموعه مثل آباد مرحوم رضا ژیان بود و نویسنده کار هم همسرش خانم رویا زاکاریان. بعد از آن کار مشکلاتی پیش آمد که باعث شد مدتی از دنیای بازیگری جدا شوم و حتی به سراغ قالبسازی و تراشکاری رفتم، اما مرحوم ژیان به دنبال من آمدند و مرا به سرکار برگرداندند که در واقع حضورم در دنیای هنر را مدیون ایشان هستم.

در آن سالها یکی از اجراهای ما مخصوص هنرمندان بود. در آن اجرا استاد مشایخی من را به استاد مرحوم حاتمی معرفی کردند و اتفاقاً همانجا با آقای اسکندری هم برای اولین بار آشنا شدم. در واقع آشنایی با مرحوم آقای حاتمی هم از این طریق بود. مرحوم حاتمی در آن زمان به دنبال کسی برای نقش احمدشاه در فیلم کمال الملک می گشت و استاد مشایخی من را برای این کار معرفی کردند که البته بعدها داستان تغییر کرد.

بعد از مثل آباد هم محله برو بیا و محله بهداشت و ... در واقع اولین فیلم من هم اجاره نشین ها به کارگردانی داریوش مهرجویی بود و بعد از آن مردی که موش شد، جنجال بزرگ و ...

- بازی نمی کنم زندگی می کنم
اما در اجازه نشین ها اصلاً مشخص نبود که اولین بازی شما باشد؟

- بله. ولی قبل از کار به قول معروف داشتم سکته می کردم . چون کنار استاد انتظامی کارکردن برایم خیلی سخت بود.

حالا که بحث به این جا کشیده شد، خاطره تان از اولین باری که برابر دوربین قرار گرفتید ، بگوئید.

- یادم است که می خواستند دوربین را امتحان کنند و قرار بود در خیابان بهار تقاطع سمیه ، من و استاد انتظامی در خیابان، قاطی جمعیت ، راه برویم. ما با هم دیالوگ گفتیم و در خیابان راه رفتیم. این اولین خاطره من در بازیگری بود

خودتون متوجه نبودین؟

چرا، داشتیم در خیابان بازی می کردیم و دیالوگ می گفتیم، فرداش بصورت جدی کار را شروع کردیم. صحنه ای رو که من از خواب بلند می شدم و میام می رم تو دستشویی و جلوی آینه کاراته بازی می کنم بود و بعد لوله ها می ترکد و ... که از اون قسمتی که من از خواب بلند می شم میام می رم تو دستشویی رو فیلم برداری کردیم ولی داخل دستشویی را 4- 5 ماه بعد فیلم برداری کردیم. چون یه جای دیگه دستشویی رو ساختن.

در همین حین مسعود ده نمکی کارگردان فیلم اخراجی ها هم به ما اضافه شد و ابتدا گپی در مورد فروش فیلم زدند که خیلی بالاتر از انتظارات بوده و ....

کار که به اینجا رسید ، پرسیدیم :

آقای عبدی ! آقای ده نمکی راه مخملباف رو نمی ره؟ همه دارن اینو می گن.

- )؟به چه دلیل؟ یک آدمی که در یه حیطه دیگه بوده اومده تو یه حیطه جدید ؛ (کارهای متفاوت مخملباف مگه روزنامه نگار بوده؟

البته منظور ما تغییرات روحیات آدم ها هست در طول زمان است

- هر آدمی ممکنه یه تغییراتی بکنه، من الان با 20 سال پیشم یه مدل نیستم. مخملباف آدمی بوده که قبل از انقلاب صدای تلویزیون از تو کوچه ای میومده از اونجا رد نمی شد. بعدش آدم تغییر می کنه

البته بد هم نیست. تغییرات و تحولات به وجود می یاد. آدمیه که میاد چند تا کتاب می خونه چند تا فیلم می بینه تو سینما هم شروع می کنه از یک جا شروع می کنه و به یه جای دیگه می رسه. اگر بخواهیم از این جهت بگیم آره، ده نمکی هم اینجوری شد. تو بعضی از صحنه ها و پلان ها شبیه هم هستند. به خاطر واقعی بودن و مستند بودنشونه!

علی قلی زاده بازدید : 52 شنبه 08 مرداد 1390 نظرات (0)
دو خانواده «گلستان» و «حقیقی» که تاثیری بزرگ بر سینمای ایران گذاشته‌اند، پشتوانه «مانی حقیقی» هستند. هرچند او بدون نیاز به این دو نام خیلی سریع توانست جایگاه خود را محکم کند، به مدد دانسته‌ها و تحصیلاتش، کتاب‌های فلسفی‌ای ترجمه کرده است. از اولین فیلمش «آبادان» که کارگردانی کرده حدود ۱۰ سال می‌گذرد؛ فیلمی که توقیفی شد و فیلم دیگرش «کارگران مشغول کارند» فقط در جشنواره به نمایش درآمد. همکاری‌اش با «اصغر فرهادی» در فیلم‌های «چهارشنبه سوری» (فیلمنامه) و بعد «درباره الی» (بازیگری) در سینمای ایران خاطره‌های خوبی محسوب می‌شود. بسیاری گمان می‌کردند «درباره الی» اولین حضور مانی حقیقی کارگردان فیلم «کنعان» به عنوان بازیگر بوده اما او از گذشته‌ای در کانادا می‌گوید که تجربه بازیگری داشته است. اینک با شکل دیگری از بازیگری او در فیلم «ورود آقایان ممنوع» روبه رو شده‌ایم. او عادت شکنی کرده یا ما را دچار پارادوکس کرده است؟ او کسی است که سینما برایش جذاب است.

مانی حقیقی در فیلمی کمدی بازی کرده است. این انتخاب با سابقه‌ای که او دارد، یک پارادوکس ایجاد می‌کند. شما مترجم کتاب‌های فلسفی، بازیگر فیلم جدی «درباره الی...» و کارگردان چهار فیلم متفاوت هستید. حالا در فیلمی از رامبد جوان بازی کرده‌اید. چطور این‌ها در کنار هم جمع می‌شود؟

به راحتی! من از قبل با فیلمنامه «ورود آقایان ممنوع» آشنا بودم، چون در مقطعی قرار بود خودم این فیلم را بسازم. اول مرضیه برومند قرار بود فیلم را بسازد و بعد از انصراف ایشان پیمان قاسم خانی پیشنهاد ساخت فیلم را به من داد. مذاکراتی هم کردیم ولی به نتیجه نرسیدیم. بعد‌ها ظاهرا پیمان قاسم خانی و رامبد جوان در همفکری‌هایی که با هم داشتند، نمی‌دانم به چه شکل و چرا، به این نتیجه رسیدند که من باید نقش دکتر را بازی کنم. رامبد با من تماس گرفت و پیشنهاد بازی در این فیلم را مطرح کرد. من هم بلافاصله پذیرفتم.

در نقش چه چیزی اینقدر جذاب بود که بلافاصله قبول کردید؟

ملاک من برای پذیرفتن یک نقش در مرحله اول فیلمنامه است. «ورود آقایان ممنوع» فیلمنامه خیلی خوبی داشت، در مرحله بعد کارگردان است که من رامبد را خیلی دوست دارم و قبولش دارم...

خودش یا سینمایش را؟

من هنوز دو فیلم قبلی‌اش را ندیده‌ام. اما با خودش از نزدیک آشنا بودم و همین کافی بود تا بدانم آدمی حسابی و جدی است. کسی است که حرفش را می‌فهمم و می‌توانم با او ارتباط برقرار کنم و این نکته مهم و بسیار کمیابی است. رامبد آدم فوق العاده مهربان و خوش قلبی است و این خصیصه در کارش هم تاثیر زیادی می‌گذارد.
ورود آقایان ممنوع همراه با رامبد جوان
  • ورود آقایان ممنوع
  • همراه با رامبد جوان


  • دریافت اسکار آسیایی برای فیلمنامه «کارگران مشغول کارند»

    علی قلی زاده بازدید : 48 شنبه 08 مرداد 1390 نظرات (0)
    حمید گودرزی با حضور دربرنامه تلویزیونی خوشا شیراز حرفهای غیر منتظره ای درباره سریال قلب یخی زده است. گودرزی در این برنامه گفت: متاسفانه باید بگویم که تهیه کننده وسرمایه گذار این مجموعه از نام من سوءاستفاده کردند و تصویر من را روی پوستر فصل دوم گذاشته اند . من از همین برنامه به طرفداران و همه کسانی که من را می شناسند و به من لطف دارند می گویم که این فصل قلب یخی را نخرید .من دراین فصل بازی ندارم و واقعا نمی فهمم برای چی از عکس من سوء استفاده کرده اند .

    گودرزی درباره دستمزدش دراین سریال گفت :آنها یک مبلغی را توافق کردند اما تنها قسمتی از آن را به من دادند و دراین باره هم بی انصافی و کم لطفی کردند.
    علی قلی زاده بازدید : 56 شنبه 08 مرداد 1390 نظرات (0)
    پرويز پرستويي


    در حالي كه این روزها فيلم۱۳۵۹ را بر پرده سینماها دارد چندی پیش بازي در فيلم جديد خسرو معصومي در نقش يك رزمنده را به پایان رساند. بد نیست بدانید بازي پرستويي در فيلم ۱۳۵۹ بااستقبال خوب منتقدان در جشنواره مواجه شد و آنها نقش آفريني پرستويي دراين فيلم را متفاوت از ديگر فيلمهايش در سالهاي اخير دانسته اند .او هنوز يك فيلم اكران نشده از سالهاي قبل دارد وآن فيلم ،فيلمي نيست جز صد سال به اين سالها ،كه هنوز پس از سالها اكران نشده است .

    محمد رضا گلزار

    خبرهایی از حضور او در فيلم جديد محمد بانكي منتشر شده . البته دوخواهر فيلم قبلي بانكي كه آن هم با حضور گلزار ساخته شد اگر چه از فروش بسيار خوبي برخوردار شد ولي يكي از ضعيف ترين فيلمهاي چند سال اخير سينماي ايران بود . گلزار دو فيلم ديگر را نيز آماده نمايش دارد كه گويا قرار است امسال اكران شوند . گلزار كه علاوه بر سينما در زمينه ورزش نيز فعاليت دارد همچنان به فعاليت در زمينه واليبال و اسكي ادامه مي دهد . کنسرت گروه موسیقی ریزار به سرپرستی او سال گذشته برنامه داشت.

    هديه تهراني

    هديه تهراني از اواخر سال گذشته قرار بود در فيلم پيمان معادي برف روي كاجها بازي كند كه گويا عوامل اين فيلم نتوانستند اين بازيگر سرسخت سينماي ايرات را براي حضور دراين فيلم راضي كنند. او قرار است در فیلم جدید حسن فتحی که در خارج ازکشور فیلمبرداری می شود بازی کند اما گویا هنوز ممنوع الخروج بودن او حل نشده است .هديه تهراني در سالهاي اخير به جز بازي در فيلم هفت دقيقه تا پاييز هيچ فعاليت سينمايي انجام نداده . او دراين مدت همه كار كرده از برگزاري نمايشگاه عكس تا خريد يك خانه قجري تا برگزاري تور كوير گردي. آخرين بار هم در كنسرت موسيقي شهرام ناظري در اواخر سال گذشته ديده شد . كنسرتي كه محمود دولت آبادي نيز در آن حضور داشت .

    حميد فرخ ن‍ژاد

    حميد فرخ ن‍‍ژاد اين روزها و پس از حضور در فيلم شيخ طادي ،در حال بازي درسري جديد سريال قلب يخي بود . او سپس به فیلم گشت ارشاد سعید سهیلی پیوست .فرخ ن‍ژاد كه از بازيگران توانمند سينماي ايران است از معدود بازيگراني است كه هم عامه مردم او را دوست دارند وهم منتقدان به تحسين از او پرداخته اند و هم در جشنواره هاي بين المللي جوايز معتبري را دريافت كرده است . او اواخر سال گذشته آتشكاررا برپرده سينماها داشت ودر جشنواره فيلم فجر فيلم سفر سرخش با استقبال خوبي مواجه شد .فرخ نژ‍اد سال گذشته در جديدترين ساخته رسول صدر عاملي نيزحضور داشت كه همچنان در مراحل فني به سر مي برد.
    علی قلی زاده بازدید : 43 جمعه 07 مرداد 1390 نظرات (0)
    مراسم در گذشت پدر بزرگوار حسام نواب نواب صفوی (سید احمد نواب صفوی) امروز از ساعت 14 تا 15:30 در مسجد نور میدان فاطمی برگزار شد . 

    در این مراسم هنرمندانی چون : داریوش بابایان ، محسن افشانی ، شهاب حسینی ، بهزاد محمدی ، پرستو صالحی ، اصغر همت ، محمد شیری ، محمدرضا شریفی نیا ، مجید شهریاری ، شیلا خداداد ، نیوشا ضیغمی ، نگین صدیق گویا ، دانیال عبادی ، مجید صالحی ، الهام حمیدی ، بهنوش طباطبایی ، مهتاب کرامتی ، بهنوش بختیاری ، لیندا کیانی ، مهدی پاکدل ، سیاوش خیرابی ، سارا خوئینی ها ، لیلا اوتادی ، علی معلم ، مهدی صبایی ، مختار صائقی ، رامسین کبریتی و ... حضور داشتنتد .


     

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image
    علی قلی زاده بازدید : 49 جمعه 07 مرداد 1390 نظرات (0)
     

    پگاه آهنگرانی از بازیگران سینمای ایران که چندی پیش بازداشت شده بود، امروز با سپردن قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد

     

    سینما روز _  پگاه اهنگرانی در تیرماه گذشته بازداشت شده بود. او فرزند منیژه حکمت از کارگردانان ایرانی و جمشید آهنگرانی کارگردان فیلم‌های ”‌جوانمرد‌” و ”‌شبیخون‌” است. 

     

      

    پگاه آهنگرانی از بازیگران سینمای ایران که چندی پیش بازداشت شده بود، امروز با سپردن قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد

     

    سینما روز _  پگاه اهنگرانی در تیرماه گذشته بازداشت شده بود. او فرزند منیژه حکمت از کارگردانان ایرانی و جمشید آهنگرانی کارگردان فیلم‌های ”‌جوانمرد‌” و ”‌شبیخون‌” است. 

     

     

    علی قلی زاده بازدید : 56 جمعه 07 مرداد 1390 نظرات (0)

    این بازیگر سینما در نشست نقد و بررسی فیلم "سیزده 59" در فرهنگسرای رازی با بیان این مطلب اظهار داشت: با ساخت یک فیلم نمی‌توان جهان را تغییر داد اما می توان دل‌های بسیاری را آرام کرد و حرف‌هایشان را به تصویر کشید.

    علی قلی زاده بازدید : 46 جمعه 07 مرداد 1390 نظرات (0)
    در شرایطی که بحث حجاب و عفاف و البته پوشش بانوان به دغدغه اصلی مردم و مسئولان کشور تبدیل شده است و مردم، مراجع و مسئولان خواستار رسیدگی به معضل بدحجابی در کشور هستند، همچنان شاهد بدحجابی بازیگران زن در جشن های سینمایی و تلویزیونی هستیم؛ که بدون هیچ قید و بند و البته "نظارتی" در این جشن ها حاضر می شوند و به قول معروف "از هفت دولت آزادند"

    به گزارش جهان، عصر امروز نوشت: سه شنبه شب(۴ مرداد) مراسم دوازدهمین جشن سینمایی و تلویزیونی دنیای تصویر با حضور بازیگران مطرح سینما و تلویزیون ایران در سالن همایشهای بین المللی برج میلاد برگزار شد که در آن بازیگران زن سینمای ایران بدحجابی را به اوج خود رساندند.

    این بدحجابی ها آنقدر مرسوم شده که به نوعی به "عرف" سینمای ایران و مخصوصا جشن های مربوط به آن تبدیل گشته است و تمام مسئولان و در برخی موارد حتی رسانه ها هم به راحتی از کنار آنها می گذرند و شاید دیگر "نایی" برای نالیدن از این درد برایشان نمانده است و ما نیز در این گزارش مجبوریم در برخی پاراگراف ها از مطالب گزارش های پیشین و تکراری استفاده کنیم!

    بر اساس این گزارش، سینمایی که قرار بود فرهنگ اسلامی-ایرانی را پس از انقلاب رواج دهد و صدای انقلاب را به گوش جهانیان برساند در کدام طبقه ساختمان وزارت ارشاد مدفون شده است؟ سینماگرانی که می بایست به ارزش های غنی ایرانی-اسلامی بپردازند کجای این سیستم معلول فرهنگی جای دارند؟

    و البته بازیگرانی که با بودجه های فرهنگی این کشور مسلمان به نام و شهرتی دست یافته اند، تا چه اندازه در ترویج فرهنگ اسلامی با تکیه بر اصول ایرانی گام برداشته اند؟

    امروز پس از گذشت ۳۲ سال از انقلاب مردم ایران به رهبری خمینی کبیر(ره)، سینمای ایران همچنان با مشکلات فرهنگی این حوزه دست و پنجه نرم می کند و هر روز با مشکلات جدید سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و بعضا اقتصادی روبرو می شود؛ از تحرکات سیاسی و براندازانه برخی سینماگران گرفته تا حضور آنها در جشنواره های خارجی تا ...

    حال سوال اینجاست که آیا پوشش بازیگران زن ایرانی در انظار عمومی، اسلامی است؟ و آیا طی سال های گذشته پس از انقلاب مسئولان و متولیان فرهنگی کشور توانسته اند با استراتژی های فرهنگی خود، بانوان سینمای ایران را از منجلاب فساد دوران طاغوت نجات بدهند تا بتوانند آنها را به عنوان یک نمونه و الگوی بانوی ایرانی مسلمان به مردم کشور و دنیا معرفی کنند؟

    باید توجه داشت که اگر بازیگران و هنرمندان که الگوهای جوانان جامعه محسوب می شوند ارزش ها را زیر پا بگذارند و برای آن ها اهمیتی قائل نشوند، این ارزش ها برای جوانان هم کمرنگ می شود.

    به نظر می رسد این گونه بد حجابی و بد پوششی ها که در تضاد با کرامت انسانی است از بین نمی رود، مگر به همت و اراده مسئولان؛ لذا مسئولان سینمایی می بایست اقدام در خوری در این زمینه کرده و فکری به حال این شوره زار کنند.

    اما نکته جالب تر اینکه با مقایسه تصاویر برخورد گشت ارشاد نیروی انتظامی با مظاهر بدحجابی و بدپوششی در شهر با تصاویر این مراسم ها، که به عنوان نمونه تصاویر حضور بازیگران در آخرین جشن برگزار شده سینمایی را در ذیل مشاهده می کنید، در می یابید که علنا "هیچ" تفاوتی میان پوشش زنان مظاهر بدحجابی در شهر و این بازیگران نیست!

    در اینکه نیروی انتظامی باید با مظاهر بدحجابی برخورد کند شکی نیست، اما سوال اینجاست که با بازیگران زن بدحجاب سینما چگونه باید برخورد کرد؟ آیا این زنان مظاهر بدحجابی از این بازیگران الگو نمی گیرند؟ آیا برخورد با زنان بازیگر بدحجاب هم وظیفه نیروی انتظامی است؟! امروز پس از گذشت ۳۲ سال از انقلاب اسلامی نباید به این موضوع بیاندیشیم که دیگر باید فکری برای "فرهنگ" این سینما و کشور کرد و دیگر از شعار و سمینار و همایش و ... چیزی در نمی آید؟

    به نظر می رسد این رفتارهای ضد و نقیض در حوزه های مختلف و برخورد متفاوت مسئولان فرهنگی، اجتماعی و سیاسی با مقوله حجاب و بدحجابی باعث به وجود آمدن نوعی دو گانگی و ابهام در افکار عمومی جامعه می شود "که چرا با این بازیگران بدحجاب برخورد نمی شود؟"

    آیا زنان بدحجابی که طی ماه های گذشته از آغاز "طرح امنیت اخلاقی" در کشور به حق، با تذکر و برخورد نیروی انتظامی مواجه شده اند با خود نمی گویند که فرق پوشش من با این بازیگران در چیست؟ و چرا با این بازیگران برخورد نمی شود؟

    با توجه به حساس بود موضوع، علاوه بر این که باید اقدامات فرهنگی و زیربنایی مناسبی در این خصوص انجام شود باید مسئولان ذی ربط نیز به این بازیگران که هنجارها را زیر پا می گذارند تذکر دهند که با این نوع پوشش ها در انظار عمومی ظاهر نشوند.

    در ادامه تصاویر مربوط به جشن سه شنبه شب دوازدهمین جشن سینمایی و تلویزیونی دنیای تصویر و برخورد با مظاهر بدحجابی در کشور را مشاهده می کنید:
    درباره ما
    نویسنده : علی قلی زاده
    اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 48
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 32
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 37
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 45
  • بازدید ماه : 42
  • بازدید سال : 132
  • بازدید کلی : 6,598