loading...
کافه سینما
علی قلی زاده بازدید : 42 شنبه 08 مرداد 1390 نظرات (0)

آيا رسانه ملي اين روزها جسورتر شده است؟/مصاحبه نيوشاضيغمي در تلويزيون با زني كه از طريق رابطه نامشروع باردارشده بود 

 Image

آزاده سهرابي :اين روزها برنامه هاي گفت‌وگو محوري در تلويزيون نقل مردم كوچه و بازار مي شود كه گويا دارند خط قرمزهاي رسانه ملي را عقب تر مي كشند و شايد تحمل مخاطبان را در ديدن واقعيت هاي اجتماعي پيرامونشان نيز.

حالا بعد از گذشت جنجال هايي كه در هفته هاي قبل يكي از برنامه هاي زنده شبكه دوم سيما به پا كرد و مردي كه سه زن داشت را روي آنتن آورد تا او با شهامت درباره بخشي از تفكرات خود و تعدد زوجين بگويد (برنامه‌ «جمع ما») حالا همه مردم در كوچه و خيابان و محل كار از برنامه اي حرف مي زنند به اسم «40 دقيقه بدون قضاوت» كه سعي دارد به شما اجازه دهد به زندگي آدمهايي پر آسيب سرك بكشيد. اين برنامه روزهاي زوج ساعت 12 نيمه شب از شبكه سوم سيما پخش مي‌شود و تا حالا دو سه برنامه اش حسابي مخاطبان را غافلگير كرده است مانند برنامه شنبه شب. مخاطباني كه طي اين سالها عادت كرده اند نهايتا مشكلات جامعه را در سريال‌هايي با روكش طنز ببينند يا در سريال‌هاي اجتماعي كه داعيه بيان دغدغه هاي اجتماعي را دارند با سطح مشكلات رو به رو شوند حالا در يك برنامه به مدت 40 دقيقه به صريح‌ترين شكلي كه تا كنون رسانه ملي شايد تجربه كرده است از ايدز، اعتياد، فروش كليه، كودكان كار و... مي گويد

و حالا در برنامه آخر خود، زني را پشت به دوربين و رو به روي مجري برنامه كه اين بار نيوشا ضيغمي بازيگر بود، نشاند تا از زندگي زني حرف زده باشد كه به بدترين شكل ممكن در انواع بزه‌ها گرفتار شده است. او از گذشته خود،از برادرانش و از فرارش و دلايل عدم بازگشتش به خانه و عواملي در پس پرده سخن گفت كه او را به اين نقطه كشانده است.

در حالي كه مجري - بازيگر برنامه هم نتوانست انكار كند كه خيلي متوجه دلايل او نمي‌شود تا شايد به اين طريق بخش تقصيرهاي خود افراد را هم در كنار شرايط محيطي گوشزد كند. اما برنامه «40 دقيقه بدون قضاوت» كه در گروه اجتماعي و اقتصادي شبكه سه توليد شده و فعلا تا شروع ماه رمضان روزهاي زوج روانه آنتن خواهد شد، يك نشانه مهم در رسانه ملي است براي عقب نشيني از احتياط‌هاي افراطي كه تك و توك نشانه هاي ديگرش را در برنامه هايي ديگر نيز مي توانيم مشاهده كنيم. مثل برنامه‌اي كه در آن جوان‌ها انواع و اقسام سوال‌هاي خارج از عرف رسانه را از كارشناس مربوطه مي‌پرسند و جواب مي شنوند و يا برنامه اي كه دوربين خود را به سمت طرح مسئله اي به اسم موسيقي زير زميني هم كشاند. وحيد جليلوند كارگردان اين برنامه مي گويد:

« ايده اوليه ما اين بود كه به معضلات اجتماعي بپردازيم اما در پرداخت به معضلات، بيشتر به عقبه آنها توجه كنيم و قضاوت و پيشداوري را كنار بگذاريم. يعني بيشتر از اينكه فكر كنيم به خوب و بد بودن مسئله، به بودن و نبودنش فكر كنيم. به هست ها و نيست ها، نه خوب‌ها و بدها. به نظرم اين برنامه بيشتر از اينكه اجتماعي باشد يك برنامه اخلاقي است. اينكه رسانه و مخاطب 40 دقيقه بتواند ظرفيت اين را پيدا كند كه حرف هاي مجرمانه را بشنود و سكوت كند و اصلا خود رسانه اين چنين افرادي را مقابل دوربين بنشاند و از آنها بخواهد زاويه ديد خودشان را نسبت به موضوع مطرح كنند و شايد هم خودشان را جاي او بگذارند و من مخاطب ببينم شايد با او يك مو فاصله دارم و اگر شرايط من هم آنگونه بود شايد همان مي‌شدم.» جليلوند كه در صحبت هايش رسانه و مخاطب را همرديف با هم مورد خطاب قرار مي دهد درباره اين هم نشيني رسانه و مخاطب مي گويد:« اينكه اين دو را موازي هم قرار مي دهم به يك دليل ساده است.

اينكه ظرفيت رسانه است كه ظرفيت مخاطب را بالا مي برد يا پايين نگه مي دارد. هرچند معتقدم اگر امروز ظرفيت رسانه ملي بالا رفته براي اين است كه مردم مطالباتي دارند و دلشان مي خواهد در رسانه آن را ببينند. اينكه غير از حرف هاي اميدواركننده و شايد گاه متظاهرانه، آنها مي خواهند زير پوست شهرشان را هم ببينند .

در واقع اين يك فشار از سوي مردم است. اما درباره اين برنامه خود سازمان هم عقب كشيده و مديريت بهتر با ما مدارا مي كند.»اما فرم برنامه 40 دقيقه بدون قضاوت هم جالب است. نشاندن يك بازيگر رو به روي سوژه‌ها. تا كنون چهره هايي مثل بهرام رادان،نيوشا ضيغمي،رحيم نوروزي،روناك يونسي خبرنگار- مجريان اين برنامه شده اند .

كارگردان برنامه دليل اين انتخاب را عدم امكان نشان دادن چهره مورد اجتماعي و دوري از يكنواختي و كسالت بار شدن برنامه به لحاظ فرمي عنوان مي كند اما معتقد است مخاطب مرعوب بازيگران نمي شود و شايد بايد با نگاه به حرف هايي كه بعد از پخش هر برنامه ميان مردم رد و بدل مي شود اين نكته را تاييد كرد.او درباره هدايت مجريان برنامه و سوژه ها هم مي‌گويد: «ما گاه تا 3 ساعت هم تصويربرداري كرده ايم اما هر جا احساس كنيم بازيگر خودش نيست و نوعي ادا شده است آن را در مي آوريم. سوژه ها هم معمولا اوايل از برون ريزي خود پرهيز دارند اما وقتي فضا را امن مي بينند از همه زندگي شان مي گويند.» در نهايت او درباره قضاوت آدمها درباره اين برنامه مي‌گويد:« نمي دانم چقدر مردم همچنان درگير قضاوت كه به اعتقاد ما مشكل مبتلابه جامعه است ،مي شوند. اينكه مهمتر از مشكل سقط جنين يا كارتن خوابي و... مسئله قضاوت كور مردم مطرح است.

كارشناسان خوشحال مي شوند چنين برنامه هايي محملي باشد بدون سانسور و تزوير براي مشكلات جامعه كه معمولا در سريال ها اگر هم مطرح شوند يا در سطح مطرح مي شوند يا لوث مي‌شوند اما طيف مسئولين تا كنون سكوت كرده اند و شايد آنها منتظر برخورد مردم با برنامه هستند.»حالا خيلي ها مي گويند این برنامه صدای کسانی است که قرباني غفلت از عدالت شده اند و به رسانه ملي دست مريزاد مي گويند.خيلي ها پاي آن اشك ريخته اند و يا فردا درباره اش با ديگران سخن گفته اند و البته هستند كساني كه همچنان در برابر اين برنامه سكوت كرده اند

علی قلی زاده بازدید : 50 شنبه 08 مرداد 1390 نظرات (0)
 «مختار نامه» یکی از فاخرترین و پر بیننده ترین سریالهای تاریخی تلویزیون و از نگاهی دیگر، پر خرج ترین سریال سیما فیلم، با هزینه ای بالغ بر 20 میلیارد تومان محسوب می شود. «مختارنامه» طی ده یازده ماهی که روی آنتن بود بازخوردهای گوناگونی در محافل هنری و بین مردم داشت. در این پرونده 88 نکته ی جالب و خواندنی از متن و حاشیه های سریال «مختارنامه» که از منابع مختلف گردآوری شده را با هم مرور می کنیم:
 
1- «مختار نامه» بعد از «امام علی(ع)»، «مسافر ری» و «معصومیت از دست رفته»، چهارمین سریال تاریخی میرباقری به حساب می آید.

2- ميرباقري درباره تصميمش برای «مختارنامه» گفته: پس از ساخت فيلم «امام علي (ع)»، قريب ده سال با سلمان فارسی همسفر شدم. در واپسين لحظاتي كه فكر مي‌كردم با سلمان فارسي به انتهاي راه نزديك شده‌ام، ناگهان دونده‌اي ظاهر شد و چون باد خود را به خط پايان رساند، خوب كه نگاه كردم ديدم مختار است.

3- به گفته رییس مرکز سیما فیلم، «سریال مختارنامه»، بزرگ‌ترین کار تاریخی، در تاریخ فیلمسازی قاره‌ی کهن آسیا محسوب می شود.

4- روابط عمومی پروژه هم اعلام کرده برای تولید این مجموعه 40 قسمتی 20 میلیارد تومان هزینه شده است.

5- در فروردین 1381 پس از موافقت میرباقری با کارگردانی این اثر، وی نگارش متن اولیه را آغاز کرد.

6- تدارکات اولیه برای ساخت سریال از مهر 81آغاز شد و عوامل اصلی سفرهایی را برای بازبینی لوکیشن به نقاط مختلف کشور داشتند.

7- بهار 82 کارهای مربوط به آماده‌سازی لوازم صحنه، دوخت لباس‌ها و ساخت دکورها آغاز شد.

8- گروه از شهریور 82بطور جدی وارد مرحله پیش‌تولید شد که 6 ماه طول کشید.

9- پاییز و زمستان 82  زمان انتخاب بازیگران و تست گریم آنها بود.

10- از فروردین 83 فیلمبرداری به شیوه ۳۵میلی‌متری در بیابان‌های کاشان کلید خورد.

علی قلی زاده بازدید : 52 جمعه 07 مرداد 1390 نظرات (0)
سرانجام پس از حدود دو ماه، سريال شبانه «نابرده رنج» به پايان راه خود رسيد. بينندگان اين سريال سه‌شنبه شب گذشته شاهد روي آنتن رفتن آخرين قسمت اين مجموعه بودند و جالب آنكه مسؤولان شبكه سه با بهره‌وري (!) از استقبال نسبي مخاطبان خود، تك قسمت آخر را بدل به دو قسمت كردند و با تأخيرهاي نيم‌ساعتي، تا مي‌توانستند طي اين دو شب آگهي بازرگاني نمايش دادند! از اين گذشته، نخستين سريال عليرضا بذرافشان قرار بود فينال متفاوتي از آنچه روي آنتن رفت داشته باشد، اما بروز يك اختلاف‌نظر و دلخوري ميان كارگردان پروژه و يكي از بازيگران اصلي سبب شد پايان‌بندي مجموعه تغيير كند. ماجرا از اين قرار است كه در آخرين بخش‌هاي تصويربرداري سريال، ميلاد كيمرام بازيگر نقش جابر از كارگردان مي‌خواهد تا نام او در عنوانبندي سريال همراه با كامبيز ديرباز و سام درخشاني آورده شود.
سازندگان نيز كه به هيچ وجه اين قضيه را نمي‌پذيرند، تصميم به ايجاد تغييراتي در نحوه پايان قصه مي‌گيرند تا از مشكل موجود، بدون نياز به همكاري كيمرام رهايي پيدا كنند.
در روايتي كه براي پايان اين سريال در نظر گرفته شده بود، وقتي قصه به زمان حال مي‌رسيد، ما شاهد اين مي‌بوديم كه جابر سالها پيش با مرضيه (سحر دولتشاهي) ازدواج كرده و به آرامگاه اسد و عماد (ديرباز و درخشاني) مي‌روند و مشخص مي‌شود كه آن دو شهيد شده‌اند. گفته مي‌شود جابر به جاي عماد قرار بود به عنوان مسافركش در زمان حاضر ديده شود. با وجود در خواست كيمرام و زيربار نرفتن بذر افشان، ادامه بازي نقش جابر در نهايت حذف شده و او نيز در كنار اسد، آن هم در ديالوگ مرضيه، شهيد معرفي مي‌شود.
به همين دليل، ناگزير سازندگان عماد و مرضيه را در پايان سريال به شكل بي‌ربطي كنار يكديگر قرار دادند تا ماجرا ختم به خير شود!

چندی پیش علیرضا بذرافشان کار گردان سریال نابرده رنج روایت جالبی از در خواست عجیب یک بازیگر این مجوعه باز گو کرده بود. بذر افشان در مصاحبه خود گفت: در اين كار ما نقشي را به بازيگري داديم كه تلاشي براي آن نكرده بود تا رسيديم به فينال سريال. او پيغام داد كه اسم من در تيتراژ بايد فلان جا باشد وگرنه در فينال بازي نمي‌كنم. حضور او هم براي ما مهم بود. اما من ياد گرفتم به كسي باج ندهم براي همين فينال را تغيير داديم و بدون او فيلمبرداري كرديم. هر چند به كار ضربه خورد اما ياد گرفتم شخصيتم از كارم مهم‌تر باشد. به هر حال شناخت جايگاه براي آدمها خيلي مهم است.

اما برخلاف این حرف، محمود رضايي تهيه كننده سريال نابرده رنج گفته بود: قسمت پاياني سریال «نابرده رنج» بدون تغيير و با حضور تمام بازيگران اين سريال از شبكه سوم سيما پخش مي شود. خروج يكي از بازيگران از قسمت پاياني سريال و تغيير قسمت پاياني نابرده رنج بر اثر يك مشكل شخصي ميان عليرضا بذرافشان كارگردان اين اثر و يك بازيگر اين سريال رخ داده است. هم اكنون با برطرف شدن سوء تفاهم ها ميان اين دو نفر اين بازيگر در پايان سريال حضور دارد و قسمت پاياني نابرده رنج بر حسب روال قبلي و بدون تغيير پخش خواهد شد.

با وجود این خبر، حالا اعلام شد که پایان سریال چرا و چگونه تغییر کرد. سایت "سینمای ما" آماده انعکاس نظرات و حرفهای بازیگر مورد ادعای این خبر و مشکل پایانی سریال است.


 

 
علی قلی زاده بازدید : 65 جمعه 07 مرداد 1390 نظرات (0)
سريال "مختارنامه" که روايتگر قيام مختار ثقفي و يارانش به خون خواهي شهداي کربلا بود جمعه هفتم مردادماه به پايان مي رسد. آريا: در قسمت آخر "مختارنامه"، مختار به همراهي تعدادي از يارانش از قصر خارج مي شوند و به دست سپاه مصعب به شهادت مي رسد.
مختار در آخرين لحظات رو به يارانش چنين گفت:
«اي ياران من، در محاصره ماندن جز ضعف براي ما ارمغاني ندارد. بياييد از قصر خارج شويم و مردانه بجنگيم و کريمانه بميريم. به خدا قسم اگر صادقانه پا پيش گذاريد نصرت خدا شامل حال شما خواهد شد.»

و وقتي با پاسخ منفي آنها روبرو شد گفت:
«اما من، به خدا قسم دست بيعت و تسليم به آنان نخواهم داد و شما را هم به پيروي از خويش مجبور نخواهم کرد. بدانيد هر گاه من کشته شدم بر ضعف شما افزوده گردد و در آن وقت، حتي اگر تسليم هم شويد، شما را خواهند کشت؛ آنگاه به يکديگر با حسرت نگاه مي‏کنيد و آرزو مي‏کنيد: کاش پيشنهاد مختار را مي‏پذيرفتيم؛ اما اگر حالا براي نبرد از قصر خارج شويد و پيروز نگرديد، کريمانه مرده‏ايد و بر شما سرزنشي نيست.»

مختار با نوزده نفر از يارانش از قصر بيرون آمدند و شجاعانه جنگيدند تا به شهادت رسيدند و بقيه ياران او تسليم شدند و همان‏گونه که مختار پيش‏بيني کرده بود، دست بسته کشته شدند.
علی قلی زاده بازدید : 55 جمعه 07 مرداد 1390 نظرات (0)
ساعت پخش مجموعه‌های "سقوط یک فرشته"، "سی‌امین روز"، "پنج کیلومتر تا بهشت" و "تکیه بر باد" در ماه رمضان امسال مشخص شد.

به گزارش مهر، با وجود آنکه علی دارابی معاون سیمای سازمان صدا و سیما اعلام کرده بود یکی از سریال‌های رمضان قبل از افطار پخش می‌شود، اما این اتفاق نمی‌افتد.

مجموعه تلویزیونی "سقوط یک فرشته" به کارگردانی بهرام بهرامیان و تهیه‌کنندگی رامین عباسی‌زاده ساعت ۲۲ روی آنتن شبکه یک می‌رود. در این مجموعه بازیگرانی چون مسعود رایگان، فریبا کوثری، داریوش کاردان، شبنم مقدمی، علی سلیمانی، مهرداد صدیقیان، خاطره اسدی، هدی زین العابدین، سعیده عرب و ... بازی می‌کنند.

در داستان این مجموعه زندگی دو دختر در جدال با فراز و نشیب‌های زندگی‌شان به تصویر کشیده می‌شود و عیارسنجی ایمان هر یک از آنها ماجراهای "سقوط یک فرشته " را شکل می‌دهد.

مجموعه تلویزیونی "سی‌امین روز" به کارگردانی جواد افشار و تهیه‌کنندگی رضا جودی ساعت ۲۱:۴۰ از شبکه دو پخش می‌شود و ساعت ۱۳:۳۰ تکرار خواهد شد. در این سریال هومن سیدی، آزاده صمدی، پژمان بازغی، سیما تیرانداز، رزیتا غفاری، محمود عزیزی، کوروش سلیمانی و ... بازی کردند.

این سریال حکایت مردی به نام سیاوش کیانی است که یک روز ناخواسته باعث می‌شود خون برادر رفیقش، دستانش را آغشته کند. سیاوش مردانه پای اتهام می‌ایستد و اعدام را قبول می‌کند تا شاید به آرامش برسد، اما در آخرین لحظات، فرشته‌ای بر او نازل می‌شود و او را از آینده‌اش آگاه می‌کند.

مجموعه تلویزیونی "پنج کیلومتر تا بهشت" به کارگردانی علیرضا افخمی و تهیه‌کنندگی داود هاشمی ساعت ۲۰:۴۵ از شبکه سه روی آنتن می‌رود. در این مجموعه داریوش فرهنگ، مهدی سلوکی، شهرام قائدی، رضا توکلی، شهنام شهابی، شبنم قلی‌خانی، نفیسه روشن، پردیس افکاری، حسین سلیمانی، ایمان باقری، سولماز غنی، رضا آحادی و ... بازی می‌کنند. داستان درباره دختر و پسری است که قصد ازدواج دارند، اما درگیر ماجراهایی می‌شوند.

مجموعه تلویزیونی "تکیه بر باد" به کارگردانی محمود معظمی و تهیه‌کنندگی حمیدرضا مهدوی ساعت ۲۳ از شبکه تهران پخش می‌شود. در این مجموعه فرامرز قریبیان، مهدی فخیم‌زاده، افسانه پاکرو، شهرام عبدلی، بهزاد خداویسی، شراره دولت‌آبادی، فلور نظری و ... بازی می‌کنند.

داستان "تکیه بر باد" درباره دختری به نام عاطفه است که با قبول شدن در دانشگاه از شیراز به تهران آمده است و این مسئله سرآغاز اتفاقات گوناگونی است.
علی قلی زاده بازدید : 44 پنجشنبه 06 مرداد 1390 نظرات (0)
«اسفندیار رحیم مشایی»، «حمید بقایی» و «محمدباقر قالیباف» در میان سیاستمداران و «اصغر فرهادی»، «فاطمه معتمدآریا» و «رخشان بنی‌اعتماد» در میان هنرمندان، کسانی هستند که گفته می‌شود تصاویر و گزارش‌های خبری که از آنها در نهادهای خبری وابسته به صداوسیما مانند باشگاه خبرنگاران جوان تهیه می‌شود، به دلیل ممنوع‌التصویر بودنشان کنار گذاشته می‌شود.

محمود عاطفی، مدیرکل روابط‌عمومی سازمان صداوسیما درباره اینکه آیا فهرست جدیدی از ممنوع‌التصویرها در صداوسیما وجود دارد یا نه؟  می‌گوید: «در طول این هفته درباره این افراد اخباری منتشر شده است. این‌گونه که برخی القاء می‌کنند، نه، چنین فهرستی وجود ندارد و اگر قرار باشد چهره فردی از تلویزیون پخش نشود، در رده‌هایی که مصلحت نظام و مردم در آنجا اولویت دارد، تصمیم‌گیری می‌شود». اما به هر حال هستند افرادی که پخش صدا و تصویرشان از صداوسیما ممنوع است.

عاطفی در این باره می‌گوید: «هر فردی که مقابل ملت قرار گیرد و با ضد انقلاب همکاری داشته باشد، در صداوسیمای ایران جایی ندارد».

اظهارات اخیر «اصغر فرهادی» در فرانسه به بهانه فیلم «جدایی نادر ازسیمین» و حمایت از اعتراضات پس از انتخابات در ایران باعث شده بود تا برخی رسانه‌های اصولگرا به شدت از این کارگردان انتقاد کنند اما عاطفی رویکرد صداوسیما را درباره اظهارات فرهادی این‌گونه بیان می‌کند: «آقای فرهادی نظر شخصی خود را اعلام کرده‌اند و همان‌طور که می‌بینید، نظام موضع نجیبانه‌ای دارد. این‌گونه نیست که اگر کسی اینجا حرفی بزند با او برخورد شود. بارها گفتند فرهادی دستگیر می‌شود اما دیدید که فیلم ایشان در بهترین سینماها به نمایش درآمد و تشویق هم شدند. ما افرادی را ممنوع از صدا و تصویر می‌کنیم که روبه‌روی ملت باشند و با ضد انقلاب همکاری کنند و به صرف اظهار نظر شخصی چنین اتفاقی نمی‌افتد».

درباره ما
نویسنده : علی قلی زاده
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 48
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 44
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 49
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 57
  • بازدید ماه : 54
  • بازدید سال : 144
  • بازدید کلی : 6,610